Advies van experten

  • Begin je cv met een kort en bondig statement: welk type functie in welke sector ambieer je?
  • Pas je cv aan bij elke individuele sollicitatie zodat de ervaring of de kennis die belangrijk is voor de functie waarvoor je solliciteert extra in de verf wordt gezet.
  • Om impact te hebben en effectief te zijn, mag je cv niet langer zijn dan twee pagina’s.
  • Bouw je cv op rond kernwoorden zoals ervaring, kennis, talenkennis, opleiding … Dat maakt het voor de recruiter eenvoudiger om een correcte inschatting te maken.
  • De inhoud van je cv moet duidelijk zijn, maar hoeft niet alles in detail te omschrijven. Zorg dat een recruiter aangemoedigd wordt en geïnteresseerd raakt om met jou in contact te komen.
  • Zorg dat je het exacte adres, de naam van de persoon die je gaat ontmoeten en zijn telefoonnummer op elk moment bij je hebt. Je wil een goede indruk maken bij de  receptie en je wil ook iemand kunnen verwittigen als je onverwachts te laat aankomt.
  • Breng iets mee om notities te nemen en noteer enkele kernwoorden tijdens het gesprek.
  • Bereid een korte lijst vragen voor over de functie, over de carrière-evolutie en over de bedrijfscultuur.
  • Stuur vlak na het interview een mail om de interviewer te bedanken, en om je interesse voor de job (nog eens) te bevestigen.

Heel wat werkgevers gebruiken het internet om zich over sollicitanten te informeren. Laat daarom ook online een goed beeld van jezelf achter. Zorg ervoor dat je goed overweg kan met LinkedIn, Twitter en andere sociale media. Je zichtbaarheid op het net en de manier waarop je deze tools gebruikt, kunnen een stevige hulp bieden in je zoektocht naar werk.

  • Wees oplettend: zorg ervoor dat de informatie, foto’s en video’s die over jou op het net verschijnen, je niet in een negatief daglicht plaatsen.
  • Zorg ervoor dat je zichtbaar bent: aanwezig zijn op sociale netwerken is onontbeerlijk als je solliciteert voor bepaalde functies (reclame, communicatie…). Gebruik de professionele sociale netwerken (LinkedIn…) om lid te worden van groepen die gelinkt zijn aan je ervaringsdomein. Netwerken doe je vandaag de dag virtueel!
  • Werk aan je E-reputatie: je naam duikt op in een sportcompetitie? Ex-collega’s of werknemers spreken vol lof over je? Verspreid dit soort feiten: ze stralen positieve waarden uit, zoals competitiedrang, dynamisme en openheid.